In deze hectische toestand… Wat kun je zelf doen?

Het is me een toestand. Onmogelijk om het er niet over te hebben.

Het vergt heel wat van het improvisatievermogen van thuiswerkende ouders. Maar dat is echt niets in vergelijking tot mensen die direct met het virus te maken hebben. Mensen in de zorg, mensen die ziek zijn of die familie hebben die ziek is…

Dat realiseer ik me maar al te goed.

Wat kun je zelf doen? Een paar tips van Plientje!

6 tips om in elk geval te zorgen dat je zo gezond en fit mogelijk blijft. Mocht het virus je toch te pakken krijgen, dan heb je er met een goed immuunsysteem zo min mogelijk last van.

  1. Pak je slaap. Zorg dat je zelf als ouder voldoende slaapt en dat je kinderen voldoende slaap krijgen.

De verleiding is er misschien om je kinderen langer op te laten blijven. Maar houd er wat ritme in en zorg dat ze de uren slaap krijgen die ze nodig hebben. En als je kinderen nog jonger zijn: doe zelf ook even een middagdutje als je kinderen dat ook doen. Even bijtanken in deze pittige tijd.

Ben je trouwens een slechte slaper? Check dan deze methode eens. Al veel successen geboekt!

  1. Eet fruit

Voor veel mensen is het in het normale leven al best lastig om die 2 stuks fruit te halen. Doe extra je best. Als je thuis bent met je kinderen, maak om 10 uur dat fruitbakje. En eet dat gezellig met zijn allen op.

Moet je buitenshuis werken? Maak dan ’s avonds (tijdens het koken) alvast wat fruit klaar en zet dat in de koelkast. Dat scheelt in de ochtend gedoe én je krijgt toch die lekkere vitamientjes binnen. Want dat het lekker is, dat vinden de meeste mensen wel.

Lukt het je niet om voldoende vers fruit in huis te halen? Diepvriesfruit is een goed alternatief. Stukjes mango en ananas zijn erg lekker om zo te eten. Bosvruchten uit de diepvries zijn vooral lekker in de yoghurt of in een smoothie.

Gedroogd fruit en fruit uit blik op pot telt niet helaas.

  1. Blijf in beweging.

Stap met die kids op de trampoline. Maak een rondje speeltuin. Zet samen een speurtochtje uit. Maak een hinkelpad. Of ren desnoods een blokje door de wijk.

De app Pokémon Go bestaat nog steeds. Een leuke manier om met je kinderen aan de wandel te gaan. Wel goed als je meegaat, want je snapt dat ze niet meer zo goed op de weg letten 😉

Wat ook leuk is: geocaching. Gratis app waarbij je digitaal buiten gaat schatzoeken.

Of maak (samen) een boekje met opdrachten. Hinkelen en rekenen zijn leuke combi’s. Huppel 30 tellen. Slalom door deze paaltjes etc. etc.

  1. Eet gezond

De verleiding is misschien groot om er thuis een snoepfeest van te maken. Worstenbroodjes, knakworst, koekjes bakken en weet ik wat nog meer. Want: zo sneu dat ze niet naar school kunnen. Zorg dat de basis gezond is en blijft. Je kinderen stuiteren enorm van al die suiker. Ze worden er niet fitter van en het is niet goed voor hun weerstand. En dat geldt uiteraard ook voor jezelf 😉 (al zal ik ongetwijfeld uit frustratie ook nog wel eens een graai uit de droppot doen de komende weken)

  1. Hygiëne

Daar kun je echt zoveel mee voorkomen. Ik merk in normale situaties al dat het niet voor alle kinderen een gewoonte is dat ze hun handen wassen voor het eten. “Nee hoor, dat hoeven wij thuis nooit.” Serieus. Ook op school is dit helaas niet de standaard.

Ben er extra alert op. Ook HOE je kinderen hun handen wassen. Mijn jongste zie ik ook nog wel eens een soort van snelle aai door de kraan maken en dan zeggen dat ze haar handen gewassen heeft. Duh… Niet dus. Echt goed wassen, met water en zeep. Elke dag een schone handdoek, ook niet vergeten.

  1. Laad ook op tijd je eigen batterij weer op

Op je werk, thuis of wat je situatie ook maar is. Het is anders. Dat merk je zelf. Dat merkt je partner. En dat merken je kinderen. Zorg goed voor jezelf. Het typische voorbeeld van het eigen zuurstofmasker eerst in een vliegtuig en dan pas die van je kind, geldt nu ook. Als jij lekker in je vel zit, hebben je kinderen daar profijt van. Regel dat je een uurtje kunt gaan wandelen. Ga in bad met de deur op slot. Lees een boek. Zeg dat je even niet beschikbaar bent, want je bent je batterij aan het opladen. Eh nee, schatjes, niet die van mijn telefoon.

Blijf gezond lieve mensen! Pas goed op elkaar.

Liefs,

Ingrid oftewel Plientje

6_tips_goed_voor_jezelf_zorgen